Friday, 12 July 2013

Life Updates

 Assalamualaikum !

Ohh, blog. I miss you tennenet tennenet =D

I think it is still not too late to wish ' Ahlan Wasahlan Ramadhan Al Mubarak ' to all muslims all around the world. Insha Allah we will doing good and so much better in this year Ramadhan. Ameen Ameen =)

Ahlan wasahlan Ramadhan Al Mubarak 
Hopefully, all the good deeds in this blessedness ramadhan will counted and rewarded by Him, Ameen 

# selamat menyambut Ramadhan ibu, ayah, kakak, kyang, abang wafiq, adik zarif. tahuan ke enam sambut puasa tanpa kalian di sisi :')
 — with Nour Huda Md Rahimand 12 others.



status on Facebook =')


It has been a month and a half Im officially a Foundation student via UiTM Puncak Alam isn't? To be truth, Im very busy with my foundation year. Serious wehh, aku tak tipu. Okay, bab ni aku explain last last nanti yee. So, keep on reading this entry sampai habis yeeeeeeeeeeee (penuh pengharapan supaya korang tak memperlekehkan aku, kihkih)

Well, Im going to update about my current activities via UiTM Puncak Alam. Its going to be a long update *maybe but as promised yang post lepas lepas tu kan, I'll include photos as well. 

_______________________________________________________________________________________





*buku buku yang akan digunakan sepanjang satu tahun foundation year ni*
*kismis, digital clock beli kat I-city one day before register, snow ball aquaria (wafiq hadiahkan time gi lawatan) and stationery holder (ole ole jamuan blok F)

macam ni lah meja study aku, bila time study. Ohh semakk gila kan?! Haaa, laptop on konon kononnya nak dengar instrumental music ngan zikir theraphy sambil study. Padahal boleh je dengar kat dalam phone. Saje je kan bagi alasan. Pastu, end up melagha berjam jam depan fb. mihmih -,-




*class schedule and personal planner*

kalau ikut class schedule that one before the current update la. so sekarang ni kelas malam rabu dah takde, switch pada satu slot kosong hari selasa tu. so hari rabu kelas sampai 1230 je. yeayy! tapi, terus jadi benci sebab esok hari khamis. tengok lah tu, kelas sampai petang tahu. class started as early in the morning and end up late until 630. perut pun menangis nangis sebab selalu tak sempat nak lunch. waaaaa, habis kelas rushing solat kat pusat asasi takut kalau dah naik kolej nanti miss asar. so terkedek kedek la we ouls panjat tangga palam yang awesome tu di saat hari nak merangkak senja. hehe



*this is the stairs 200++ steps*
*its proved that 'usaha tangga kejayaan' kan?*

bulan puasa ni, memang mencabar sangat for those yang less energetic and stamina. sampai kat atas dah berpeluh peluh nak menangis.masa ni lah otak terbayang air warna warni yang jual kat cafe ngan bazar. hoi, nafsu nafsu. so ada yang balik kolej naik rapid. alhamdullillah, setakat ni aku tak terjebak lagi hehe



*apa motif?*
*takde motif tapi nak letak juga*

hehe, inilah segala datuk nenek yang aku sumbat dalam beg aku bila nak gi kelas. pencil case, dulu warna merah, tapi dah tukar to a new one. grey in colour =) aku ada bawa wet tissue, lotion (to keep my skin feel soothing dalam  lecture hall), personal planner, note book, wallet, porch bag phone (that one yang ada muka katun, hehe) and etc..




*tempat ber-hibernasi bila badan dah rasa exhausted sangaaat*

bantal peluk sedap dipeluk as a result unconcius until the next morning, haha. cadar aku checkered grey je. takde pun nak pakai cadar kiut kiut, gambat barbie bunga bunga bagai. aku pun tak tahu kenapa aku tak minat sangat corak corak cemtu. aku suka abstrak ngan pastel or earth colour. teddy bear tu nama dia Yayah. Piyah kasi hadiah masa annual dinner Form 5 dulu =)



 

*Chemical Lab Practical*

We oulss wearing the lab coat, lab coat je pun.. tapi dia punya feeling nak jadi doctor tu memang umphh. cepat cepat snap gambar, upload kat fb. nasib aku tak buat DP pesbuk je. Kalau tak.. tak tahu la dia punya kembang semangkuk tu akan berlarutan sampai bila. Hehe =p




*group discussion to submit lab report*
*aku telah menconteng lab manual Muaz tanpa rasa bersalah, hehe* 

this one, baru je snap photo ni malam tadi. sebab aku dah ngantuk sangat wei. dah tak boleh focus, aku pun mula lah merepek tak tentu pasal. mihmih. habis terawih terus continue group discussion pulak. petang tadi class habis 630. bayangkan lah weiiii... gambar ni pun aku snap masa tu jam sudah menunjukkan pukul 1215 malam ohhh. Cinderella pun dah kena hambat balik taw waktu macam ni. al maklum lah diri ini bukan cinderella haruslah sedar dirikan, aku hanya budak foundation yang sedang menternak eye bag, kihkih =p



*milo panas and blueberry roll*

ini antara menu breakfast aku. milo memang wajib lah, roti blueberry kengkadang tu tukar selera beli ban cekelat takpun roti putih sapu jem takpun cicah biskut takpun milo ngan oat je. tu jelah menu aku breakfast hari hari. so, di bulan Ramadahan ni, menu breakfast ni telah bertukar jadi menu bersahur. haha, tragis tragis -,-'
 pasal makanan kat Puncak Alam ni, murah murah je pastu bukan susah pun nak cari makanan kat sini. kat kolej, dalam lif, turun je tangga palam tu pun ada je orang jual makanan. hangpa takkan mati sebab tak cukup makanan laa kat p.alam ni. cuma aku nak jimat duit dan malas nak turun cafe pagi pagi jadi pandai pandailah nak hidup. hehe. kalau lunch tu, paling mahal aku kena charge pun empat hengget je. biasanya aku beli apa apa je lauk pauk yang kena ngan selera. yang penting, ada nasi, ayam/ikan dan sayur sesenduk. biasanya, aku beli ikan keli ngan sambal tempe. old time favourite tuu =D



*kiri ; after a week being here*
*kanan ; after a month and a half*

kawan kawan aku selalu tegur eye bag aku besar. aku pun tak tahu la besar mana kan. aku tengok kat cermin hari hari, aku rasa biasa je. haissshhh entah la. risau aku. tapi, takpelah.. This is NORMAL. As a student, sacrifices is needed.

tipu la kalau aku cakap, hidup aku bersenang lenang tanpa fikir masalah kat sini kan. mana nak fikir study lagi, duit lagi, rindu kat family lagi, dealing with the lecturer yang suka bagi assignment yang due date dia sekejap je, terkejar-kejar lah kita nak siapkan. itu baru physical assignment, belum campur lagi dengan assignment online, bersepah sepah banyaknya. presentation bla bla, lab report, tutorials, lecture laju lagi. quizzes every week lagi. silalah nangis, haha.

But, I always convinced my self to believe with Allah's plan. Basically, ini Allah dah set untuk aku. I should be grateful because Im choosen to be a part of this Foundation student. #Alhamdullillah.

Yes, its Tougher than what I ever expected but Sabar is a gift from Allah kan? Insha Allah, I am BOLD and TOUGH. I can handle this and I can overcome the obstacles. Ameen


Dah mula rasa homesick 

Ohhh I promised to be BOLD and TOUGH enough to make my parents proud to have me as their darling daughter. And our schedule are getting pack day by day. Lots of assignments, presentations, tutorials etc to be done.

Dear Allah, please make me strong.. Ibu ayah , send me your du'a. Its too precious and barakah itu penting 
‪#‎rindu‬


Sometimes, struggles are exactly what we need in our life. If Allah allowed us to go through our life without any obstacles, it would cripple us. In fact, we would not be as strong as we could be today.
So, live life without fear, confront all obstacle and know that you can overcome them.

Be strong, put your TRUST on Him and believe that You can do it! Inshaallah 

‪#‎words‬ from my physics lecturer.




Everyone, please pray for me as well as my friends =)
Hopefully, we can do better in our foundation year until we can pursue our dreams!

Be safe in this beautiful day people, banyakkan amalan sunat di bulan mulia ini dan tingkatkan mutu amalan fardhu =)



Thanks for reading my entry, wassalam =)

p/s ; sorry gambar tak tersusun. ikut suka hati nak letak. hehe 

No comments: