Sunday, 30 December 2012

Kek Batik

Assalamualaikum,

Ooh yeah, sejak akhir-akhir ni aku rajen gila memasak tahap tak boleh blah. Maybe, sebab aku dah bosan tahap tera dan giga mehh. Seriously, boriiiing la. Bangun pagi sampai la tidur buat benda yang sama je. At least, kalau aku memasak ni, aku boleh la jugak upgrade skill aku kat dapur khenn? Hahaha. Maka, boleh la digembar-gemburkan ke seluruh penduduk dunia bahawasanya aku ni dah layak untuk (sila isi tempat kosong) Okay dah.

So, petang tadi.. lepas tengok cerita hindustan Chori Chori Chupke Chupke.. Aku pun pergi kedai kejap untuk membeli bahan-bahn nak buat Kek Batik. Buat kek batik jelah, the easiest and instant snack. Hahaha


picture is from google. hikhik =p
 

Bahan-bahan :

200g mentega
200g milo
3/4 tin susu pekat
Biskut marie secukupnya

Cara memasak :

1. Mula-mula, cairkan mentega. Cairkan menggunakan api yang perlahan sahaja. 
2. Kemudian, bila dah cair semua mentega tu, masukkan milo. Masa ni uoulss kena kacau betul-betul sebab once you add the milo, dia akan jadi mengental and agak pekat. So, uoulss kena keep on kacau the mixture.
3. Even, the mixture still mengental macam tu, tambahkan sedikit demi sedikit susu and rasa kemanisan susu tu upon your taste. Kalau rasa macam dah manis gila tu, half of the tin pun should be okay kan?
4. Kacau until the mixture dah tak mengental and the mixture looks nice and tak berketul-ketul dah. Pastu, tutup api. 
5. Then, pecahkan biskut marie secukupnya. Kalau tak uoulss punya kek batik akan jadi lembik.
6. Lastly, mampatkan dalam loyang.
7. Sejukkan dalam fridge, SIAP!
8. Potong comel-comel, hidangkan lah pada yang tersayang. Sure, makin bertambah sayang. Ahaha =D


Please take note ; 
masa memasak adalah bawah dari 30 minit and I spend less than 10 hengget nak beli bahan-bahan semua since most of the ingredients dah ada kat umah. Kat kedai memang ada jual Milo sepeket ngam-ngam 200g, harganya lebih kurang RM 4.75. So, korang takkan mempunyai masalah nak sukat bahan-bahan tu because in baking pastry, accurate measurement was very important!

kbai, selamat mencuba!

No comments: